Карой Ференці, прабатько Закарпатської школи живопису

Неймовірно сучасно і глибоко, навіть через понад 100 років виглядають картини Кароя Ференці, австро-угорського живописця, пост-імпресіоніста, одного з провідних представників Надьбаньской школи живопису, що з'явилася в місті Надьбанья в Трансільванії.




Для українського глядача Ференці в першу чергу відомий як вчитель Адальберта Ерделі - засновника однієї з найвідоміших українських шкіл живопису - Закарпатської, яку часто називають «Закарпатським Барбизоном» або «Підкарпатським Барбизоном», оскільки ідеї що виникли в Парижі в кінці ХІХ століття найбільш відповідали прагненням невеликої групи закарпатських художників, чия творча діяльність і поклала початок цієї школи. Мистецтво Закарпаття ґрунтується на потужному пласті народної творчості, світогляду, древніх традицій, вірувань, мови, позитивного світосприйняття. Залишило відбиток і багатовікове перебування регіону в складі Угорського королівства і Австро-Угорської імперії. 
Детальніше про Закарпатську школу в статті на Арт Онлайн Україна тут

Ференці спочатку вивчав право й економіку, отримав університетський диплом і тільки після цього зайнявся живописом. Він здійснив подорож до Італії, потім в 1887 році почав вчитися в Академії Жюлиана в Парижі. У 1889 році він переїхав в Сентендре під Будапештом, де почав працювати в натуралістичної манері, що нагадує вкрай популярного тоді у Франції Жуля Бастьена-Лепажа. З 1883 по 1886 рік він з сім'єю жив у Мюнхені, де познайомився з Шимоном Холлоші і його кругом. Разом з Холлоші він переїхав в Надьбанью і став однією з провідних фігур місцевої художньої колонії. У Надьбанье він приділяв великий час пленерному живопису. У 1903 році картини Ференці були виставлені в Будапешті і отримали схвальні відгуки критики.

У 1906 році Ференці переїхав до Будапешта, де отримав місце професора в Школі малювання, попередниці Художнього училища. При цьому він проводив кожне літо в Надьбанье. Живопис Каро Ференці будапештського періоду пройнята символистического декоративними мотивами, головною тематикою стало зображення оголеної натури.
Художник помер в Будапешті в 1917 році.




















Комментарии